مقالات آموزشی پارابین

چه چیزی باعث تغییر رنگ سنگ های ساختمانی می شود ؟

چه چیزی باعث تغییر رنگ سنگ های ساختمانی می شود ؟

تغییر رنگ سنگ یکی از موضوعاتی است که در صنعت ساختمان سازی اهمیت ویژه ای دارد. تغییرات شیمیایی در اثر استفاده از مواد مختلف و نوع عمل آوری سنگ ها هنگام تولید و تهیه آن باعث تغییر رنگ سنگ می شود.

گفتنی است که استفاده از مواد نامرغوب و بی کیفیت باعث می شود که ساختار درونی سنگ ها دچار دگوگونی شده و سایر عوامل محیطی از جمله نور و حرارت یا سرمای زیاد به این فرایند سرعت بیشتری می بخشند.

 عمل آوری سنگ ها یکی از مهم ترین عوامل موثر بر تغییر رنگ سنگ می باشد. استفاده از روش های اصولی و صحیح هنگام تولید باعث می شود که سنگ ها ساختار اصلی خودشان را حفظ کنند و دیرتر دچار تغییرات شوند.

عمل آوری در واقع روش تولید یک سنگ خاص می باشد که توسط متخصصان بایستی انجام شود. جالب است بدانید که محل استفاده از سنگ نیز جزو عوامل موثر بر تغییر رنگ سنگ ها می باشد. از سایر عوامل موثر بر تغییر رنگ سنگ های ساختمانی می توانیم به نوع و ماهیت سنگ مورد نظر اشاره کنیم.

انواع سنگ های ساختمانی و ماهیت آن ها

سنگ های ساختمانی در انواع مختلفی از جمله تراورتن،مرمر، چینی و گرانیت و…. وجود دارند که هر کدام از این سنگ ها کاربرد ویژه ای دارند. وقتی از جنس سنگ ها صحبت می کنیم، منظور میزان املاح معدنی و نوع مواد استفاده شده در ساخت آن ها می باشد. برای مثال علت سختی سنگ آهک نسبت به سایر سنگ ها، وجود مقدار بالای منیزیم در آن می باشد.

سنگ های مرمر در نمای ساختمان ها و برج ها استفاده می شود و این سنگ ها در رنگ های متنوعی تولید می شوند. انواع رنگ های سنگ مرمر به صورت سبز، خاکستری، قهوه ای و …. وجود دارند که مناسب با محیط مورد نظر می توانید از آن ها استفاده نمایید.

موادی چون آهن، آلومینیوم و منیزیم باعث تغییر رنگ در سنگ های مرمر می شوند. منگنز باعث می گردد تا سنگ های مرمر به شکل تیره در بیایند و اکسید آهن نیز باعث زردی سنگ های مرمر می گردد.

سنگ های گرانیت به علت انعطاف پذیری خوبی که در برابر رطوبت دارند، گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های داخلی خانه از جمله آشپزخانه و دکوراسیون داخلی می باشند. قابل ذکر است که میزان نفوذ آب بر سنگ های گرانیت بسیار کم بوده و در مناطق سردنشین قابل استفاده است.

سنگ های کوارتز برای نمای ساختمان و پوشش دیوار خانه مورد استفاده قرار می گیرد و در برابر هوازدگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

عوامل موثر بر تغییر رنگ سنگ

سنگ های مختلف ساختمانی با توجه به ماهیتی که دارند از چند بعد قابل بررسی می باشند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

  • ترکیبات شیمیایی بکار رفته در ساختار آن ها
  • ماندگاری و مقاومت
  • طول عمر و عوامل زیستی تاثیر گذار
  • آب و هوا

به طور کلی ترکیبات شیمیایی به کار رفته در سنگ ها متفاوت می باشد و برخی سنگ ها نسبت به سایر سنگ ها مقاومت بیشتری در برابر تغییرات دارند. برای مثال وجود میکا ( ماده شیمیایی) به میزان 2 الی 3 درصد در یک سنگ موجب ضعف در ساختار سنگ می گردد و این مسئله باعث تغییر رنگ سنگ می گردد. به همین دلیل از سنگ هایی که میزان میکا در آن ها بیش از حد مجاز است در ساختمان سازی استفاده نمی کنند.

از نظر ماندگاری می توان گفت که هر چقدر دانه های سنگ سنگین تر و فشرده تر باشند در برابر ضربات و اجسام سنگین مقاومت بیشتری دارند. سنگ فرش ها که برای معابر عمومی ساخته می شوند، مقاومت بسیار خوبی در برابر شکستگی داشته و تحمل وزن بالایی نیز دارند.

 برخی عوامل محیطی هم چون نوع عمل آوری، آب و هوا، مواد اولیه استخراج شده جهت تحکیم بخشی به سنگ، حرارت و گرمای بیش از حد و …. تعیین کننده میزان طول عمر یک سنگ می باشند.

آب و هوا جزو عوامل موثر بر تغییر رنگ محسوب می شود. برای مثال سنگ های تراورتن برای مناطق گرمسیر مثل جنوب کشور مناسب می باشند. در مناطق سردسیر کشور مثل مناطق آذربایجان بهتر است از سنگ های با رنگ تیره (گرانیت) استفاده گردد.

سنگ های تیره مقاومت خوبی در برابر سرما از خود نشان می دهند و مناسب مناطق سرد می باشند. نحوه آب بندی و بندکشی هنگام تولید نیز تاثیر زیادی در تغییر رنگ سنگ دارد که بایستی به این مسئله توجه شود.

روش های جلوگیری از تغییر رنگ

در این قسمت به برخی از راه حل های موجود جهت جلوگیری از تغییر رنگ سنگ ها اشاره کرده و توضیح مختصری را ارائه می دهیم:

  • تقویت کننده رنگ سنگ
  • استفاده از چسب های سنگ
  • نظافت و شستشوی سنگ به صورت اصولی

تقویت کننده رنگ چسب برای سنگ های تیره بسیار مناسب می باشد. شرکت پارابین یکی از تولید کننده های این محصول می باشد و شما می توانید با خرید این محصول از تغییر رنگ سنگ مورد نظرتان جلوگیری کنید.

انواع چسب های سنگ نیز می تواند تا حدی مانع تغییر رنگ سنگ های ساختمانی گردد. بهتر است مراقبت های لازم نیز جهت این کار انجام شود. برای مثال شستشوی بیش از حد و ایجاد دمای مناسب در محل استفاده و محافظت از عوامل محیطی تا حد امکان باعث افزایش طول عمر سنگ و ثابت بودن رنگ آن ها می گردد.

شما می توانید در محیط خانه از موکت یا پادری نیز استفاده کنید تا آلودگی ها به سنگ ها منتقل نگردد. شستشوی اصولی و با استفاده از مواد مرغوب باعث جلوگیری از شکستی و نفوذ آب و بخار در داخل سنگ شده و موجب تقویت آن می‌گردد.

همچنین بهتر است در هنگام خرید سنگ های ساختمانی اطلاعات کافی در این زمینه را داشته و از سنگ های مرغوب و باکیفیت استفاده نمایید تا متحمل هزینه های گزاف تعمیر یا تعویض آن ها نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *