مقالات آموزشی پارابین

روش های از بین بردن لکه از روی سنگ

روش های از بین بردن لکه از روی سنگ

سنگ های ساختمانی در انواع و طرح‌های مختلفی و براساس نیاز و سلیقه مشتری ساخته و عرضه میشوند. اگر دقت کرده باشید کف آپارتمان‌ها و خانه‌های امروزی با سنگ یا چوب (پارکت) پوشیده  شده است و زیبایی بسیار زیادی به خانه شما اضافه میکند.

پس از معماری و طراحی داخلی خانه و انتخاب سطح مورد نظر، وظیفه اصلی شما یعنی نگهداری از چنین سطوحی در برابر لک شدن و همچنین از بین بردن لکه سنگ آغاز میشود، زیرا بهتر است برای نظافت و شستشو از هیچ گونه مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد اسیدی استفاده نشود.

در این صورت امکان واکنش سنگ با این مواد وجود دارد. در حالی که ممکن است این روش کف خانه شما را تمیز کند، اما شفافیت و درخشندگی سنگ از دست می‌رود.

بنابراین اگر سنگ های کف خانه شما لکه شده و یا آسیبی دیده و به دنبال راه حلی برای تمیز کردن لکه از روی سنگ یا ترمیم سنگ آسیب دیده هستید، این مقاله برای شما مناسب است. در اینجا روش های فوری برای از بین بردن لکه سنگ بسته به نوع سنگ را توضیح داده‌ایم:

چگونه لکه سنگ را از بین ببریم؟

اولین موردی که در از بین بردن لکه های روی سنگ باید به آن دقت داشت این است که نوع لکه چیست.

شناسایی نوع لکه روی سطح سنگ، کلید از بین بردن آن است. اگر نمی‌دانید چه چیزی باعث لکه شدن سنگ شده است، کمی جستجو کنید و ببینید این لکه در کجا قرار داد آیا نزدیک میز آرایش شماست یا در کنار گلدان‌ها؟! رنگ و شکل لکه به چه صورت است؟ با این کار می‌توانید بهترین شوینده را برای از بین بردن لکه سنگ انتخاب کنید.

لکه سنگ ممکن است فیزیکی یا شیمایی باشد؛ که در این قسمت نحوه پاک کردن هرکدام را به شما آموزش خواهیم داد:

  • لکه های فیزیکی روی سنگ: لکه فیزیکی لکه ای است که باعث تغییر رنگ یا آسیب جدی به سنگ نشود و پس از پاک کردن لکه از روی سنگ، اثری از آن نماند.
  • لکه های شیمیایی روی سنگ: لکه های شیمیایی لکه هایی هستند که باعث از بین رفتن سنگ شما میشوند، مانند مواد شوینده اسیدی که ممکن است هنگام استفاده از آنها، سنگ شما خورده شود و یا آثار آن روی سنگ بماند و باعث کدری سنگ شود.

طبیعی است که روش از بین بردن هرکدام از این لکه ها با یکدیگر متفاوت است.

از بین برد لکه های فیزیکی از روی سنگ

معمولاً این نوع لکه ها را می‌توانید با شستشویی ساده پاک کنید.

اولین و ساده‌ترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که یک لیمو را از وسط نصف کنید. لیموها را فشار دهید تا آب آن به طور کامل روی لکه را بپوشاند. پس از اینکه سطح لکه را کاملا پوشاند، بسته به حجم لکه، 10 تا 15 دقیقه لیمورا روی آن بگذارید. اگر لکه روی سطحی ناهموار است، می‌توانید برش‌های لیمو را با چسب یا نواری روی لکه نگه دارید. سپس مقداری جوش شیرین روی لکه بریزید و آن را با اسفنج بسابید، اگر لکه شما قرمز است می‌توانید از کمی نمک نیز استفاده کنید!

اگر یک لکه خشک شده و قدیمی روی سنگ شما افتاده، هرگز از جرم گیر و شوینده‌هایی مانند سفیدکننده‌های قوی استفاده نکنید! این کار نه تنها به ازبین رفتن لکه کمکی نمیکند بلکه باعث خورده شدن سنگ شما نیز می‌شود.
همچنین استفاده از وسایل تیز برای برداشتن لکه توصیه نمیشود، زیرا باعث خش افتادن و از بین رفتن شفافیت سنگ میشود.

لکه های روغنی

(گریس، قطران، روغن خوراکی، شیر، لوازم آرایشی و بهداشتی)

لکه های روغنی باعث تیره شدن سنگ شما می‌شوند و معمولا بهتر است با یک ماده شیمیایی ترکیب شده تا پاک شوند. برای اینکار می‌توانید از از مواد شوینده خانگی که اسیدی نیستند، آمونیاک یا استون استفاده کنید.

لکه های طبیعی

(قهوه، چای، میوه، تنباکو، چسب کاغذ، غذا، ادرار، برگ، فضولات پرندگان)

چنین موادی می‌توانند باعث ایجاد لکه های قهوه‌ای رنگ روی سنگ شوند، برای از بین بردن این لکه ها پس از شستشوی آن با آب، بهتر است از ترکیب چند قطره آمونیاک و هیدروژن پراکسید 12 درصد استفاده کنید.

لکه حاصل از زنگ زدگی

(آهن، زنگ، مس، برنز)

چنین لکه هایی به رنگ قهوه‌ای یا نارنجی است و بر اثر رطوبت بر اقلام فلزی مانند گلدان، پایه صندلی و … به وجود می‌آیند. برای از بین بردن این لکه از روی سنگ بهتر است از سرکه و جوش شیرین و مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی یا ترکیب آبلیمو و نمک استفاده کنید.

از بین برد لکه های شیمیایی از روی سنگ

از بین بردن لکه شیمیایی از روی سنگ کار ساده‌ای نیست و وقتی صورت میگیرد که سنگ شما آسیب دیده باشد. تنها زمانی که سنگ ششما خورده شده، تغییر رنگ داده و یا دارای شکاف و خش شده می‌توانید با کفسابی اصولی سنگ خود را ترمیم کنید!

مراقبت از سنگ و روش‌های پیشگیری از آسیب دیدن سنگ

همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است! این جمله نه تنها در پزشکی که در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. یکی از مواردی که میتوان به آن اشاره کرد دکوراسیون منزل و وسایل ساختمانی است.

تقریبا همه ما از قیمت های بسیار زیاد اقلام ساختمانی و وسایل تزیینی خانه خبردار هستیم و پس از پرداخت چنین هزینه‌های انتظار کیفیتی عالی و عمری طولانی از وسایل داریم. اما نکته مهمتر این است که قیمت بالا و کیفیت خوب همیشه راه حلی برای فرار از مسئولیت مراقبت و نگهداری وسایل نیست.

در چنین مواقعی بهتر است سراغ روش‌هایی برویم که حتی اگر بی دقتی یا کوتاهی در نگهداری از سنگ ها و سرامیک های کف خانه کردیم، به مشکلات جدی مانند لک شدن ، کدری و خورده شدن سنگ برنخوریم.

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از برجا ماندن لکه روی سنگ های کف خانه استفاده از محصولات تخصصی پارابین یعنی پاراوکس سنگ شفاف برای سنگ های روشن و پاراوکس سنگ تیره برای سنگ های تیره است. در صورت استفاده از این محصولات، علاوه بر جلا بخشیدن به سنگ، اگر مواد خوراکی، آرایشی و … برروی سطح آن ریختند، به راحتی و با یک دستمال مرطوب پاک میشوند.

برای اطلاعات بیشتر ویدئوها و بخش مربوط به این محصولات را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *